Monday 12 January 2015

No-Poo Method! (Şampuansız Saç Yıkama)

Konu sampuansiz sac yikama. Igrennnc diye gecirmeyiniz aklinizdan. Once bi konusalim anlasalim :) Siz de banyo malzemelerine bagimli yasadiginizi dusunuyorsaniz, sise sise kimyasallari kafanizdan bosalttiginizi dusundukce icinizden buna bi son vermek geliyor ise umarim bu yazi size bazi konularda fikir verebilir..

Ilk olarak, ‘Poo’dan kasit ‘Shampoo’.
No-Poo kelime anlami olarak sampuansiz sac yikama anlamina geliyor. Amerika ve Kanada’nin ardindan  Avrupa ulkelerinde bir firtina gibi esen bilincli insanlarin bu saglik tabanli akimina ‘No-Poo Method’ ismi verilmis.

18.yy ile birlikte ilk sentetik sampuanlar dunyada kullanima sunulmus. Ancak sampuan ve turevleri konusunda ilk huzursuzlanmalar yine sampuani ilk olarak hayatina kabul eden ulkede bas gostermis. Dogru bildiniz, Amerika Birlesik Devletleri.

No-Poo yontemi hayata katilarak amaclanan sampuanin sacin ihtiyaci olan dogal yaglari (sebum) sac derisinden sokup atmasiyla, sac derisinin savunma mekanizmasi reaksiyonuyla daha fazla yag salgilamasi ve sacin kendi rutin yapisinin bozulmasi durumunu sonlandirmak ve sacin kendi dogal dongusunu yakalamak amaciyla sampuan, sac kremi ve turevleri olan banyo sac bakim urunlerinin tamaminin terk edilmesidir

No-Poo hakkinda gecen sene bilgi ararken yabanci bir blogda birsey okumustum; tam olmasa da yaklasik olarak su tarz bisey soyluyordu: No-Poo'nun ilk gunu sacinizi yine sampuanla yikayin. Diyceksiniz ki e hani sampuan kullanmiyorduk? Kullanin cunku bu sampuanla ve sac kremleriyle vedalasma gununuz olacak. Yavas yavas veda sozcuklerinizi soyleyin, icinizi dokun cunku onlarla bi daha gorusemeyebilirsiniz.. :) Bu gun boyle bittigine gore challenge baslasin! Anlam ve hissiyat  olarak bu tarz biseydi :)

Simdi uygulama kismindan bahsedelim biraz. No-Poo Challenge sureciniz baslamadan once sampuanla sacinizi yikarken yikama gunlerinizin arasini acin. Bu ne demek, her gun sacinizi yikiyorsaniz 3 gunde bir yikamaya calisin. Sacinizi toplayip dus alabilir, sacinizi yikamadan dayanmaya calisabilirsiniz :) Bu sure zarfinda toplu olarak sac kullanmaniz rahat olabilir. Yikama gunlerinizde de en fazla 1 kez sacinizi sampuanlayip, sac kremi yerine de durulanmayan sac tarama kolaylastirici spreylerden kullanin. 2-3 hafta kadar surebilen bu sureci tamamladiysak No-Poo bizi bekliyor. 

Ihtiyacimiz olan materyaller su sekilde:
  • (Sampuan misali) Karbonat. Yurtdisinda baking soda dedigimiz mutfak karbonati da bu yontem icin kullaniliyor ama en dogru tercihin Ingiliz Karbonati oldugunu dusunuyorum. (Eczanelerde kolayca bulunabilir, 3-4 TL fiyatla temin edilebilir) Karbonatla sac yikama, sac derisinde egzama, kasinti, kepek, kafa derisi agrisi, pullanma gibi sorunlarin tamamini kokten sokup atabilen bir uygulama.
  • (Sac kremi misali) Elma sirkesi. En makbulu eger ulasabiliyorsaniz evde yapilmis olani ama benim boyle bir imkanim olmadi hic, marketlere basvurun elma sirkesi cok ucuz.
  • 2 adet 500 ML boyutlu plastik sasal su sisesi (bu isi gorecek baska bir materyaliniz var ise tabiki kullanilabilir)

Hadi Yikayalim:
  • Yukarida detayini verdigim siselerden birine 1 tatli kasigi ingiliz karbonatini dokup ilik suyla sisenin kalanini dolduruyorum, calkaliyorum, simdi karbonat eridi. Soguk suyla doldurursam ne olur? Karbonat erimeyebilir, sac derinizde tane tane kalabilir. Bir zarari olmaz ama neden kepekli gibi bi goruntu olsun degil mi? Ayrica soguk suyu dokunce dusta donma tehlikesi gecirebilirsiniz :) Neyse sonuc olarak karbonatim hazir..
  • Diger siseye 1cm’si dolacak kadar elma sirkesi doldurup sisenin kalanini yine ilik suyla dolduruyorum. Soguk su olur mu? Anlattikya canim bi ust paragraftaki mevzu iste :)
  • Sacimin tamamini once guzelce islattim, sonra sac diplerime karbonatli siseyi doktum. (Sac Dip-Le-Ri-Me) Guzelce masaj yaptim. E hani kopurmedi, temiz de olmadi ben anlamadim bunu..? :) Yok yok gayet normal, zaten kopurmeyecek bu temiz olmamis gibi hissettirmesin. Guzelce masaj yaptim sac derime, temiz olduguna hic inanmadim ama bakalim hayirlisi diyelim :)
  • Sacimi duruladim, karbonat sacimdan akti gitti, varligi da anlasilmamisti zaten. Uyari: gozunuze kacirmayin, cok yakar Sirkeli siseyi sacimda kulak hizasindan asagi kisma yani sac kremi uyguladigimiz bolgeye doktuk. 2 dk oyalandim vucut temizligi flan. Sirkeyle bekleyen sacimi da duruladim. Bu ne koku yahuuu !
  • Islem tamam. Banyodan cikip kurutulan sacta sirke kokusu kesinlikle kalmiyor. Ama yok ben takintili bi insanim diyen var ise 1 damla lavanta/menekse yagini avucunun icinde isitip butun sacina surebilir. Mis gibi misss 

Sapuani/sac kremini birakip, No-Poo method deneyimlemek isteyenler ve karsilasabilecekleri muhtemel durumlar icin de bikac sozum olacak.. (Akliniza takilan baska seyler var ise lutfen sorunuz, bildigim yerden cikarsa cevaplayayim, cikmazsa da birlikte arastiralim :) )

Karbonattan sonra elma sirkesi kullanmanin nedeni nedir? Karbonat bazik, elma sirkesi ise asidik ozellik gosterdiginden sac derisinin PH dengesinin 5.5 olabilmesi icin de karbonatla yikama isleminden sonra elma sirkesi kullanimi gerekiyormus.

Sadece Karbonatla yikayabilir miyim, sirke bana gore cok kotu kokuyor da..? Tabiki, yalniz ben bunu denedim ve saci tek basina hafif sertlestiriyor ve taramak da cok guc oluyor.

Karbonat yerine sampuanla yikayip (sampuan cok pratik) devaminda elma sirkesi kullanabilir miyim? Tabiki, ben bunu da denedim ancak No-Poo’nun amaci saca ve sac derisine kimyasal icerikli bir urun kullanmamak oldugundan, bu yaptigimiz No-Poo dan ziyade sadece saci parlatmak amacli sirke ile yumusatmak olmus oluyor.

Sabunla yikayip sirke ile durulayabilir miyim? Evet, bu ikili de No-Poo’nun amacina hizmet ediyor ancak sabunun sulfatsiz, el yapimi katkisiz zeytinyagi veya defne sabunu olmasi en iyi sonucu veriyor.

Sacim karbonatli su ile yikama ve elma sirkeli su ile durulamadan sonra normalden sert oldu. Neden? Karbonati fazla kacirmisizdir J Bol kepce kullanmayalim.

Sacim karbonatli su ile yikama ve elma sirkeli su ile durulamadan sonra normalden cabuk yaglandi ve agirlasip kafamiza yapisti. Neden? Sirkeyi fazla kacirmisizdir :) Daha az kullanarak deneyelim.

Peki insanlar neden bu akimin pesinden bu kadar tutkuyla suruklendiler ?
  • Sampuan icerikleri ve sagliga zararlari No-Poo tercih edilmesinin sebeplerinden en onemlisi. Ozellikle de market sampuanlarinin iceriginde bolca bulunan sulfate, dimethicone, parfum, paraben gibi irrite edici maddeler. Zaten sacimizi yumusattigini sandigimiz sampuan, krem, maske ve cilt icin de kremlerin iceriginde genelde dimethicone (silikon icerigi) kullaniliyormus.
  • Insanlari No-Poo Challenge’a iten sebeplerden bir digeri cevrecilik. Sampuan, krem, deterjan ve muadili kimyasallarin dogada uzun yillar cozunenememesi ve ekolojik dengeye verdigi zararlar insanlari rahatsiz edip bu kimyasallari hayatindan cikarmaya yonlendiriyor.
  • Ekonomik sebepler de banyo sac bakim urunlerinden kurtulmak konusunda kuvvetli bir celdirici konumunda. Burda sizden durup 30 saniye kadar bir hesap yapmanizi rica ediyorum. Sampuan + Sac bakim kremi + maske + banyo sac bakim urunlerinizin hizlica size ne kadara mal oldugunu dusunun.
No-Poo yonteminin anlam olarak derinine inmek isteyen olursa da:
- Once sac yikama araligini uzatmak, bu yikamalarda da sampuan kullanma miktarini azaltmak.
- Sonra karbonat & elma sirkesi ikilisiyle devam edip sacin dogal yag dengesini, dogal dalgalarini, dogal parlakligini geri kazanmak
- Uzunca bir sureden sonra da saci sadece su ile temizlenebilir hale getirmek (Saniyorum bu asamaya varamayiz biz :)

Simdilik aklima gelenler bunlar. Ben bu yontemi birkac ay denedim. Sacimin inanilmaz parlak oldugu, kendi dalgasini ortaya cikardigi ve sac diplerimin nefes aldigini hissettigim bu sureci cok uzun tutamadim. Tekrar baslamayi dusunuyorum..

Umarim No-Poo yontemini hic duymayanlara anlatabilmis, bu konuyu daha onceden bilenlere de kendi bildiklerimi nacizane aktarabilmisimdir. Faydali olmasi dilegiyle.. Goruslerinizi lutfen benimle paylasin.

Sevgiler
Balbakim





4 comments:

  1. Geçen yıl bi 9 ay evdeyken denediğim yöntem.. İlk başlardaki saçlarımın yağlı ve sönük görüntüsü 2-3 haftada normale dönmüştü ama seyahat ederken falan uğraşamadığım için gene şampuana geri dönmüştüm. Ama 5 ay boyunca sorunsuz yaptım :)

    ReplyDelete
  2. İlk defa duyduğum bir yöntem. Ürkütücü bulsam da bir yanım hep doğaldan yana. Alıştıklarımızı bırakmak öylesine zor ki... Çoluk çocuğa şimdiden alıştırmak mı lazım, bilemedim...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Denemeyecek bile olsanız sırf -ilk defa duyduğunuz için- dünyada böyle bir akımın varlığını öğrenmiş olmanız bile gayet mutluluk verici.
      Ha bu arada; cidden sampuanin 1/1000'i kadar bile ürkütücü değil :)
      Sevgilerr ♡

      Delete